Pełna wiedza w zakresie procesów realizowanych w przedsiębiorstwie stanowi podstawę podejmowania dalszych decyzji na drodze rozwoju. Dostęp do kompletnych danych pozwala zrozumieć powody zachodzących obecnie przemian i czynić odpowiednie predykcje. Współcześnie, firmy stoją przed koniecznością przetwarzania ogromnej ilości danych dziennie, w związku z czym zaawansowana analityka biznesowa stała się jednym z wiodących trendów cyfrowej transformacji biznesu.
Dzięki technologiom opartym na Business Intelligence, nawet największe zbiory danych Big Data mogą być przekształcane w klarowne dla zarządzających i pracowników informacje. Odpowiednie użycie narzędzi analitycznych BI jest uwarunkowane stworzeniem hurtowni danych wysokiej jakości. Pozwala to na ujednolicenie oraz zintegrowanie danych, których źródłami są różne programy informatyczne wykorzystywane w organizacji.
W artykule znajdziesz
Wzrost znaczenia Business Intelligence w zarządzaniu
Zgodnie z ubiegłorocznym raportem firmy Markets and Markets specjalizującej się w badaniach rynkowych, światowa wartość rynku zaawansowanej analityki biznesowej powinna osiągnąć w ciągu najbliższych 4 lat wartość aż 33,3 miliarda dolarów. Duża część narzędzi BI sprowadza się do rozwiązań chmurowych, które już teraz są coraz chętniej wykorzystywane przez przedsiębiorstwa – szczególny przyrost popularności notuje się wśród firm z obszaru MŚP.
Rosnące znaczenie trendu Business Intelligence stanowi naturalny skutek postępu cyfryzacji i kultury informacyjnej. Strategie zarządzania opiera się obecnie na danych gromadzonych z coraz większej liczby źródeł, do których przedsiębiorcy nie mieli kiedyś tak swobodnego dostępu, jak dziś. Realizację tych strategii umożliwiają oprogramowania do samodzielnego tworzenia analiz biznesowych, wizualizacji danych i stosowania rozbudowanych pulpitów.
Co warte podkreślenia, współczesne zarządzanie wykorzystujące możliwości analityki biznesowej nie ogranicza się jedynie do roli osób zarządzających. Dostęp do wartościowych danych jest i powinien być możliwy również dla pracowników niższego szczebla o zdefiniowanych rolach użytkowników.
Powszechność informacji pozwala na poprawę jakości pracy i przyspieszenie procesów decyzyjnych. Z tego względu, coraz popularniejsze stają się samoobsługowe narzędzia analityczne, dzięki którym każdy użytkownik może samodzielnie generować niezbędne analizy. Współczesne systemy BI konstruowane są tak, by tworzenie raportów nie było skomplikowane i nie wymagało wsparcia działu technicznego.
Z punktu widzenia szerszego dostępu do raportów i pulpitów analitycznych należy wspomnieć też o przejrzystości ilustrowanych informacji. Odpowiednia narracja jest jednym z kluczowych składników komunikacji wyników liczbowych – zwłaszcza z perspektywy osób nieanalitycznych. Prosty tekst narracji pozwala na wyróżnienie, opisanie i wyjaśnienie danego procesu w sposób łatwo przyswajalny dla użytkowników. Z tego względu, jednym z trendów zaawansowanej analityki biznesowej jest wykorzystywanie języka naturalnego. Kokpity menadżerskie intuicyjnego systemu BI podlegają łatwej integracji z tekstową interpretacją danych wizualnych, dzięki czemu przekaz jest lepiej przyswajalny nawet dla użytkowników nieposiadających specjalistycznej wiedzy z zakresu analityki.
Analizy predykcyjne
Technologia Business Intelligence stosowana już od lat w systemach ERP umożliwia gromadzenie danych w sposób ciągły i automatyczny. Co ważne, dzięki automatyzacji dane podlegają bieżącym aktualizacjom i nie są narażone na wystąpienie błędów, jak w przypadku ich ręcznego wprowadzania. Z tego względu stanowią rzetelną podstawę dla prognozowania.
W działaniach firm, analizy predykcyjne stosowane są do monitorowania bieżących oraz historycznych danych w taki sposób, by móc trafnie prognozować zachowania klientów, zmiany trendów rynkowych czy definiować potencjalne szanse i zagrożenia, a następnie odpowiednio wcześnie reagować. W ciągu ostatnich lat rozwinęły się typy algorytmów służących predykcjom, a także modele prognostyczne. Wzrosła również sama świadomość przedsiębiorców co do korzyści wynikających z reagowania w oparciu o systemy analityki biznesowej. Widać to choćby po raporcie MicroStrategy 2020, zgodnie z którym już 56% użytkowników pracujących z Big Data i BI zauważyło wzrost szybkości w podejmowaniu efektywnych decyzji biznesowych.
Zaawansowana analityka biznesowa we współpracy z Internetem Rzeczy
Business Intelligence to tylko jeden z kluczowych składników cyfrowej transformacji, które najlepiej funkcjonują w integracji z pozostałymi elementami. Podobnie modnym tematem w kontekście cyfryzacji jest Internet Rzeczy (IoT). Zgodnie z jego koncepcją, przedmioty komunikują się między sobą i komputerami, wymieniając zebrane dane. Dzieje się to za sprawą inteligentnych sensorów, bez bezpośredniego udziału człowieka.
Jako przedsiębiorca korzystający z Internetu Rzeczy stoisz przed szeroką gamą informacji m.in. w zakresie awarii maszyn, doświadczeń klienckich czy czasu reakcji potrzebnego na wykonanie danej czynności przez pracownika. Pozyskiwane w sposób ciągły informacje, oparte na aktualnym i historycznym użytkowaniu przedmiotów doskonale współgrają z narzędziami BI, również ułatwiając tworzenie analiz predykcyjnych.
System ERP wyposażony w rozwiązania IoT i BI, taki jak Dynamics 365 Business Central, umożliwia użytkownikom m.in. korzystanie z własnych pulpitów nawigacyjnych i pulpitów scenariusza na urządzeniach stacjonarnych bądź mobilnych. Dzięki temu dystrybucja wyników obserwacji poczynionych przez inteligentne sensory, monitorowanie realizowanych zadań czy generowanie analiz staje się bardziej intuicyjne i szybsze, gdyż nie są to czynności spoczywające już wyłącznie na barkach osób fizycznych zatrudnionych w organizacji.
Analityka biznesowa w systemie ERP Dynamics 365 Business Central
Rozwój systemów ERP podąża w stronę coraz głębszej integracji z innymi technologiami cyfrowej transformacji. Oprogramowanie Dynamics 365 Business Central proponuje użytkownikom optymalizację procesów biznesowych w oparciu o narzędzia BI w trzech kluczowych obszarach – raportowaniu, wskaźnikach i wykresach wydajności oraz bezpośrednich zapytaniach i analizach.
Raportowanie
W celu zachowania odpowiedniego kierunku działania przedsiębiorstwa, konieczne jest ciągłe czuwanie nad bieżącymi operacjami, a także ich porównywanie do działań oraz wyników z przeszłości. Należy monitorować transakcje finansowe, zgodności w zapisach ksiąg czy tworzyć sprawozdania na temat wydajności sprzedaży.
Dzięki ustandaryzowanemu rozwiązaniu skonfigurowanemu pod katem potrzeb konkretnego stanowiska roboczego, użytkownicy otrzymują dostęp do skonsolidowanych danych niezbędnych dla realizacji rutynowych czynności. Oprogramowanie klasy ERP oferuje w tym celu m.in. funkcję list i funkcję raportów.
- Funkcja list sprowadza się do tworzenia zestawień danych w oparciu o filtrowanie rejestrów informacji biznesowych – rejestry te można dostosować do roli, jaką dana osoba pełni w strukturach firmy.
- Funkcja raportów umożliwia z kolei szczegółowy rozkład danych w wygenerowanych dokumentach, z naciskiem na opcję wizualizacji oraz dalszej dystrybucji informacji. Warto wspomnieć w tym miejscu o integracji systemu Dynamics 365 Business Central z pakietem programów Microsoft 365 (Office 365), dzięki której utworzone raporty są dostępne także w Microsoft Word czy Excel, zaś informację o nich można rozesłać z pomocą spersonalizowanych wiadomości mailowych.
Standardowe raporty przygotowywane za pośrednictwem systemu podlegają również dodatkowych rozszerzeniem dzięki Microsoft SQL Server Reporting Services. Są to usługi umożliwiające raportowanie i podejmowanie interakcji bezpośrednio w sieci Web.
Wykresy i wskaźniki wydajności
Nawiązując do wcześniej wspomnianej już roli przejrzystości gromadzonych danych – system ERP wyposażony w funkcje Business Intelligence pozwala użytkownikom na sporządzanie diagramów, wykresów i wskaźników, czyli wizualizacji wartości numerycznych. Zilustrowane w ten sposób informacje podlegają dostosowaniu do różnych poziomów szczegółowości, a także kolorystycznym podziałom zależnym od wartości zdefiniowanych progów czy powiązanych danych. Dynamics 365 Business Central oferuje w tym zakresie również integrację z Power BI, który rozszerza standardowe funkcje w zakresie gromadzenia, porządkowania, analizy oraz prezentacji zasobów.
Bezpośrednie zapytania i analizy
Arkusze kont, arkusze analityczne, integracja z Microsoft 365 oraz rozwiązaniami Jet Reports Express czy Table Builder – to jedne z wielu opcji, jakie stawia przed użytkownikami system Dynamics 365 Business Central. Dzięki zastosowanym funkcjom BI możesz przeprowadzać wielowymiarowe analizy danych z zakresu zapasów, sprzedaży, zakupów i księgowości, a także filtrować je z uwzględnieniem konkretnych lokalizacji, okresu bądź grup nabywców. Funkcje zaawansowanej analityki biznesowej są przy tym dostępne w ramach intuicyjnego, znanego powszechnie interfejsu produktów Microsoft.
Business Intelligence – jakie są główne korzyści dla firm?
Technologia BI ma zapewnić przedsiębiorstwom środowisko pracy wyposażone w bieżące informacje, zapewniając wysoki poziom automatyzacji przy ich gromadzeniu i przetwarzaniu. Z perspektywy kluczowych korzyści, jakie trend zaawansowanej analityki biznesowej niesie ze sobą warto wyszczególnić:
- analizę wyników pracy poszczególnych pracowników, działów i zespołów;
- punkt wyjścia dla bardziej trafnego prognozowania;
- większą wydajność pracy zarówno z perspektywy pracowników niższego szczebla, jak i kadry zarządzającej;
- analizę trendów rynkowych;
- wykresy, raporty i wskaźniki opracowywane na bazie danych gromadzonych automatycznie z wielu źródeł;
- samodzielność w dostępie do kluczowych informacji i sporządzaniu dokumentów na ich podstawie.