Transformacja cyfrowa zaczęła stanowić nieodzowny element każdego obszaru naszego życia. Badania wskazują, że do 2020 roku aż 50% pracowników przemieni się w „cyfrowych native’ów”. Będą oni korzystać z Internetu 7 dni w tygodniu, przez całą dobę. Warto zwrócić uwagę na dopasowanie swojego biznesu do zachodzących zmian, aby nie stracić swojej pozycji na rynku.
W artykule znajdziesz
Cyfrowa transformacja kolejną rewolucją przemysłową?
Główny element pierwszej rewolucji przemysłowej stanowiła mechanizacja produkcji za pomocą wykorzystania pary wodnej; drugiej – rozpowszechnienie elektryczności, inicjując czasy masowej produkcji. Trzecia rewolucja przemysłowa opierała się na osiągnięciach w obszarze elektroniki i technologii informacyjnej.
Zdumiewająca szybkość odkryć oraz powstawania innowacyjnych rozwiązań, stanowią znaczny wpływ na początek czwartej rewolucji. Jej cechą charakterystyczną jest wykorzystanie szeregu nowoczesnych możliwości w obszarze przetwarzania i gromadzenia danych, a także zacieranie się granic pomiędzy sferą fizyczną, cyfrową i biologiczną.
„Stoimy na krawędzi rewolucji technologicznej, która wkrótce odmieni znacząco nasze życie, pracę i wzajemne relacje. – powiedział Klaus Schwab, Założyciel i Przewodniczący Światowego Forum Ekonomicznego. – Pod względem zakresu, skali i złożoności nie będzie ona przypominać żadnego innego zjawiska, jakiego wcześniej doświadczyła ludzkość” – dodaje.
Możliwości czwartej rewolucji
Właściwe wykorzystanie cyfrowej transformacji to kluczowe działanie w kierunku innowacji i rozwoju. Współcześni liderzy, powinni zwrócić uwagę na odpowiednie ukierunkowanie rozwiązań technologicznych, wzrost wydajności i właściwe wykorzystanie zasobów. Dotyczy to zarówno podejścia do integracji urządzeń w obszarze Internetu Rzeczy (IoT), dynamicznego przyrostu liczby informacji, a także rozszerzonej rzeczywistości.
Zazwyczaj, tego rodzaju wymagania mają miejsce w momencie zetknięcia się z oczekiwaniami pracowników, problemami w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz innymi wyzwaniami. Cyfrowa transformacja ma stanowić odpowiedź na tego typu wymagania i szansę na powstanie nowych rozwiązań.
Jednak duży związek ma z tym presja na innowacyjność. Firmy kwestionujące istotność wejścia w proces cyfrowej transformacji, spotykają wiele trudności i niepowodzeń. Z kolei zadaniem organizacji decydujących się na podjęcie działań jest przeprowadzenie odpowiednich zmian, by cały proces był gwarancją sukcesu w przyszłości.
Lider w procesie cyfrowych przemian
„Każda firma jest firmą informatyczną. Musicie zacząć myśleć i działać jak firma zdigitalizowana. – powiedział Satya Nadella, CEO, Microsoft – Nie chodzi już tylko o zakup i wdrożenie jakiegoś oprogramowania. Nie chodzi o jeden prosty system. Wszystko zależy od tego, czy sami potraficie wyobrazić sobie swoją firmę w przyszłości jako firmę cyfrową”.
Dawniej organizacje musiały poświęcić 20 lat, aby ich wartość osiągnęła miliard dolarów, teraz wystarczą zaledwie dwa lata. Wiele osób związanych z branżą twierdzi, że przyszłość należy do najszybszych. Startup’y zakładane w chmurze obliczeniowej, zrewolucjonizują światowy rynek, korzystając z innowacyjnych technologii.
Przed dużymi przedsiębiorstwami stoi zadanie rozważnego wprowadzania zmian. By móc całkowicie skorzystać z korzyści, jakie niesie za sobą cyfrowa transformacja, takie organizacje powinny być świadome, że w ich przypadku osiągnięcie celu jakim jest elastyczność czy konkurencyjność, powinno być postrzegane inaczej z uwagi na wielopoziomowość i zasięg działania.
W tym szczególnym okresie, kluczowa rola przypadła liderom. Muszą oni w inny sposób definiować swoje ambicje. Warunkiem bycia konkurencyjnym jest ukierunkowanie na „gwałtowny inkrementalizm”. Polega to na rozpoznaniu czynników warunkujących osiągnięcie sukcesu i dopasowanie struktur, aby najskuteczniej wykorzystać dotychczasowe osiągnięcia przedsiębiorstwa.
Innowacyjne technologie w zasięgu ręki
Cyfrowa transformacja stanowi dla wielu organizacji konieczność zmierzenia się z ograniczeniami technologicznymi, występującymi do tej pory oraz podjęcia rewolucyjnych działań. To również sygnał namawiający do twórczego rozwoju, a nie ograniczeń.
Optymistycznym bodźcem jest wysoka dostępność inteligentnych rozwiązań takich jak uczenie maszynowe, analityka Big Data, elastyczność chmury obliczeniowej i szeroki zakres możliwości w obszarze wdrożeń rozwiązań hybrydowych. Korzystając z innowacyjnych technologii, przedsiębiorstwa zyskują zwinność, a także bezpośredni dostęp do zbioru informacji dotyczących klientów, branży czy ich samych.
Jedynie organizacje patrzące odważnie w przyszłość, zyskują możliwość odpowiedniego wykorzystania zasobów informacyjnych oraz możliwości infrastruktury chmurowej, a także modelowania predykcyjnego, pozwalającego na szybkie i trafne przewidywanie i odpowiednią reakcję na nadchodzące trendy.
Microsoft i IT.integro to zaufani partnerzy takich organizacji. Nasza przyszłość tworzy się teraz. Wejście na drogę cyfrowej transformacji, a także zwinne zarządzanie zmianami może okazać się łatwiejsze w dużych przedsiębiorstwach, które skorzystają z rozwiązań i doświadczenia Microsoft.
Microsoft na drodze transformacji cyfrowej
Stworzenie gospodarki opartej na innowacyjnych technologiach, wiąże się ze spełnieniem szeregu wymagań w obszarze działalności i architektury organizacji, co w dużym stopniu dotyczy przedsiębiorstw działających w ramach określonych systemów prawnych.
Dawniej, firmy skupiały się na produktywności i skuteczności procesów, według zasady „dziel i rządź”. W gospodarkach skupiających się na cyfryzacji, celem działań jest stworzenie zwinnych organizacji, czyli realizujących różne modele biznesowe. Dążą one również do efektywnej współpracy pomiędzy pracownikiem, a klientem, zwiększając możliwość wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań.
Całość tego powoduje, że rozmowy na temat technologii nie dotyczą jedynie infrastruktury informatycznej. Koordynatorzy obszarów pracy organizacji, takich jak sprzedaż, marketing, czy zasobów ludzkich i innych, odbierają rozwiązania technologiczne jako zasadniczą część innowacyjności działań. To oni decydują, czy innowacyjne rozwiązania staną się ambicją wszystkich działów, czy o ich zastosowaniu będzie decydował jedynie dział IT.
W kontakcie z organizacjami, partnerzy Microsoft występują w dwóch rolach, ich zadania stanowią:
- Wsparcie w okresie przemian poprzez właściwe zarządzanie aplikacjami, infrastrukturą oraz bezpieczeństwem;
- Testowanie nowych rozwiązań w obszarze oprogramowania i usług oraz przekazywanie doświadczeń, jako przedstawiciel klientów.
Dział IT jest najczęściej pierwszym klientem. To on analizuje możliwe scenariusze, odnosząc się do wielu produktów, a komentarze odnoszące się do końcowych oczekiwań przekazuje zespołowi rozwoju produktów.
Liderzy Microsoft nieustannie podnoszą poprzeczkę, wyznaczając coraz wyższe wymagania dotyczące roli IT w organizacji. Microsoft odpowiada za integrację usług cyfrowych w ramach oferowanych usług, umożliwiając firmom realizowanie zarówno procesów, jak i rozwiązań w ramach danych obszarów oraz kompleksowe wykorzystanie technologii informatycznych.
„Obecnie poświęcam więcej czasu na pracę z kierownikami działów i zewnętrznymi klientami niż na zarządzanie IT. IT nie było wcześniej angażowane w sprawy dotyczące działalności Microsoft. Teraz uczestniczy w rozmowach na temat inwestycji, które pozwolą nam oferować lepsze usługi. – mówi Jim DuBois, Dyrektor IT, Microsoft – Wdrożenie modelu opartego na oferowaniu usług sprawiło, że dział IT ogrywa znaczącą rolę w tworzeniu wartości firmy”- stwierdził.
Cyfrowa transformacja a rozwój firm
Kierowanie firmą w czasie cyfrowych przemian wymaga od liderów jasno określonej wizji. Czyli, co stanowi priorytet? Które rozwiązania należy wprowadzić, aby wykorzystać całość możliwości, które niesie ze sobą cyfrowa transformacja?
Wprowadzanie zmian, nastawionych na digitalizację jest wyzwaniem dla liderów. Powinni mieć pomysł na to, w jaki sposób organizacja może wejść w obszar cyfryzacji. O czym warto pamiętać w pierwszej kolejności? Które rozwiązania mogą zaowocować w procesie zmian?
Dla większości przedsiębiorstw najważniejszy jest klient. W rzeczywistości, do generowania źródeł zysków, organizacje powinny w pierwszej kolejności określić sposób obsługi klienta w ramach łańcucha wartości. Poza tym, niezbędne będzie wprowadzenie zmian odnośnie wsparcia pracowników w przedsiębiorstwie.
Cyfrowa transformacja na 4 filarach
Firma Microsoft określiła cztery, najważniejsze filary cyfrowej transformacji.
- Aktywizowanie klientów poprzez dostarczenie im nowych, wartościowych doświadczeń.
Doświadczenia klienta budowane są w oparciu o jego wszechstronną analizę. Zbierane dane, umożliwiają dostarczenie spersonalizowanych rozwiązań na odpowiednią skalę.
- Wsparcie pracowników i kultury bazującej na dostępie informacji, oparte na nowej koncepcji produktywności.
Wsparcie pracowników w sukcesie dzięki stworzeniu odpowiedniej przestrzeni i metod pracy w sposób pozwalający na wykorzystanie działań opartych na zasobach cyfrowych, co w efekcie poprawi komfort pracy, elastyczność i mobilność pracowników, przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa.
- Usprawnienie działań operacyjnych, zapewniając innowacyjne portfolio, transformację procesów i umiejętności.
Responsywność organizacji, podniesienie poziomu usług, a także zmniejszenie kosztów dzięki inteligentnym procesom, opierającym się na prognozach i sprawniejszej koordynacji działań ludzi i produktów.
- Transformacja usług poprzez wprowadzanie nowości w zakresie rozwiązań i modeli biznesowych.
Różnorodność i uzyskiwanie możliwości w obszarze generowania zysków dzięki wydajnemu zarządzaniu danymi jest kluczowym celem. Zmiana analiz retrospektywnych na analizy predykcyjne daje efekty w obszarze automatyzacji procesów, personalizacji relacji z klientem a także wdrażanie innowacyjnych rozwiązań dzięki wykorzystaniu nowych modeli prowadzenia biznesu, świadczenia usług czy tworzenia wyjątkowych produktów i doświadczeń.
Microsoft Dynamics 365 Business Central (Dynamics NAV) jako narzędzie cyfrowej transformacji
Program ERP Dynamics 365 Business Central jest nowoczesnym rozwiązaniem, spełniającym kluczową rolę w procesie cyfrowej transformacji. Dzięki niemu integracja i zarządzanie procesami z obszaru finansów, sprzedaży czy serwisu jest efektywniejsze. Oferuje on szereg udogodnień, pomocnych w procesie budowania relacji z klientem, a także w podejmowaniu odpowiednich decyzji dotyczących organizacji.
Dzięki wprowadzeniu Dynamics 365 Business Central:
- Usprawnisz zarządzanie finansami;
- Zautomatyzujesz i zabezpieczysz łańcuch dostaw;
- Zwiększysz skuteczność sprzedaży i polepszysz obsługę klienta;
- Zrealizujesz projekt zgodnie z ustalonym harmonogramem;
- Zoptymalizujesz procesy i operacje.
Masz pytania dotyczące Microsoft Dynamics 365 Business Central?
Skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta IT.integro:
tel.: +48 61 861 43 51
office [@] IT.integro.pl