Dzisiejszy biznes jest oparty na technologii, nowoczesnych rozwiązaniach. Jednak ich rola nieustannie ewoluuje. Popyt na narzędzia umożliwiające automatyzację i zwiększanie wydajności dynamicznie rośnie. Takie możliwości dostarczają jednak tylko najbardziej innowacyjne technologie, jak chmura obliczeniowa, analityka biznesowa czy sztuczna inteligencja. Artificial Intelligence (AI) nie jest nową technologią – została zapoczątkowana już 50 lat temu. Jednak to przełom w dostępności dużej mocy obliczeniowej sprawił, że stała się jednym z najszybciej rozwijających się obszarów i ma ogromny wpływ na kształtowanie kierunku rozwoju systemów ERP.
W artykule znajdziesz
Co to jest sztuczna inteligencja?
Dzięki sztucznej inteligencji urządzania i maszyny w wielu obszarach mogą zastępować ludzi. Wykazują zdolność rozumowania, planowania, tworzenia oraz uczenia się. System działa podobnie do ludzi. Na podstawie danych i wzorców sztuczna inteligencja prowadzi analizy prognostyczne i podejmuje decyzje. Co więcej, jest rozwiązaniem samodoskonalącym się i eliminuje powstające błędy w kolejnych działaniach.
Już dziś sztuczna inteligencja jest wykorzystywana w wielu różnych obszarach życia codziennego, w narzędziach internetowych czy w biznesie. Ze sztucznej inteligencji korzystają chociażby wyszukiwarki internetowe i translatory, a także urządzenia domowe, jak klimatyzatory czy odkurzacze. Jest ona też coraz częściej wykorzystywana w fabrykach oraz rolnictwie.
Jak działa uczenie maszynowe?
Uczenie maszynowe (ang. Machine Learning – ML) jest podzbiorem, częścią obszaru sztucznej inteligencji. Odpowiada za automatyczne „uczenie się” programów, aby mogły się samodoskonalić, usuwać błędy, lepiej realizować swoje zadania w nowych sytuacjach. Ich celem jest identyfikacja trendów, wzorców i modeli. Im więcej dostarczymy danych, tym więcej nasz program będzie umiał – czyli bez dodatkowej pracy programisty po prostu będzie lepiej działał.
Technologia uczenia maszynowego znajduje obecnie swoje zastosowanie w branży medycznej, transportowej, usługach finansowych, ubezpieczeniach czy nawet sprzedaży. Dzięki możliwości analizowania ogromnych ilości danych może wykrywać trendy i wzorce, których człowiek nie jest w stanie dostrzec. W ten sposób wspiera podejmowanie najlepszych decyzji, w oparciu o duże zbiory danych.
Jak sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe w systemie ERP wspierają biznes?
Kluczowym trendem transformacji cyfrowej – obok chmury obliczeniowej – stała się sztuczna inteligencja. Będzie miała rosnący wpływ nie tylko na transformację społeczeństwa, ale także biznesu – dając przedsiębiorstwom zupełnie nowe możliwości automatyzacji oraz podejmowania lepszych decyzji w bardzo krótkim czasie.
Dlaczego sztuczna inteligencja (AI) jest tak ważna w kontekście systemów ERP? Ich głównym celem jest zwiększenie wydajności przedsiębiorstwa, automatyzacja procesów i umożliwienie przedsiębiorstwu uzyskanie przewagi konkurencyjnej. Ich realizację na wiele sposób wspiera sztuczna inteligencja oraz uczenie maszynowe.
Sam system ERP jest centralnym miejscem gromadzenia danych ze wszystkich obszarów działalności przedsiębiorstwa. W ich przetworzeniu, pozyskaniu rzetelnych informacji oraz podejmowaniu decyzji bierze udział właśnie sztuczna inteligencja.
Automatyzuj powtarzalne procesy w swojej firmie
Pracownicy stosują się do pewnych procedur działania, realizując swoje obowiązki przy wsparciu systemu ERP. Te powtarzalne procesy mogą być przetworzone i realizowane automatycznie przez oprogramowanie i zbiór reguł, opartych na danych. Nie chodzi tutaj jedynie o redukcję czasu pracy – program może zrealizować wiele zadań nie tylko szybciej niż człowiek, ale również lepiej – podejmując bardziej skuteczne decyzje. Obszary zastosowania sztucznej inteligencji do automatyzacji to chociażby administracja, sprzedaż czy księgowość.
Zyskaj lepszy wgląd w dane swojej firmy
System ERP zasilany sztuczną inteligencją dostarcza aktualną wiedzę nie tylko na temat bieżącej sytuacji, ale także wskazuje trendy. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą prowadzić analitykę predykcyjną i podejmować optymalne decyzje biznesowe i operacyjne. Na podstawie takich informacji można niwelować wąskie gardła w łańcuchu dostaw czy prognozować popyt – a tym samym planować zapotrzebowanie na towary czy harmonogram produkcji.
Co może zyskać Twoja firma dzięki uczeniu maszynowemu?
- Bardziej zintegrowane dane
- Wdrożenie automatyzacji i obniżenie kosztów działalności
- Lepszy dostęp do informacji – dzięki wzorcom i trendom wykrywanym przez uczenie maszynowe
- Przyjazne środowisko klienta dzięki personalizowanym interfejsom, chatbotom czy wirtualnym asystentom
- Zwiększenie zabezpieczeń przed cyberatakami oraz oszustwami
- Lepsze poznanie potrzeb i zachowań klientów, co można wykorzystać do poprawy jakości usług oraz obsługi
Jakie są korzyści wykorzystania sztucznej inteligencji dla społeczeństwa i gospodarki?
- Zwiększenie możliwości i wydajności przedsiębiorstw oraz organizacji, a także oszczędność czasu ludzi
- Rozwój technologii, innowacyjnych rozwiązań
- Przyspieszenie rozwoju i skuteczności krytycznych dla społeczeństwa obszarów – jak medycyna, transport oraz przemysł
- Maksymalizacja zysków i redukcja kosztów działalności, co wpływa na konkurencyjność
- Zwiększenie produktywności oraz produkcji
- Podniesienie jakości produktów i usług dostępnych na rynku
- Lepsze rozpoznanie oraz zaspokojenie potrzeb klientów
Według danych podanych przez Think Tank Parlamentu Europejskiego w 2020 roku, do 2035 roku wydajność pracy związana ze sztuczną inteligencją wzroście o aż 11-37%.